Kunskapen

Kunskap, är det något vi har från första början som vi sedan utvecklar eller är det något vi får genom livet? Både ock skulle kanske många svara. Men finns det något svar på den frågan? Kunskap och intelligens är nära vänner. Med en hög intelligens får man också en bredare kunskap, i många fall. Men en person med mindre intelligens skulle alltså inte ha samma förutsättningar och därför inte lika god kunskap. Stämmer verkligen det? En intelligent person med noll motivering skulle alltså klara av en uppgift bättre än en person som är mindre intelligent men är motiverad. Jag vet inte! Jag tror i själva verket att allt handlar om motivation. Kunskapen har vi från födseln och utvecklar den genom livet, vissa snabbare och lättare än andra. Men så länge motivationen finns, så kan man bli hur smart man vill. Oavsett kön, hudfärg, ålder, kroppsform eller om man eventuellt har någon slags diagnos. Vem som helst kan bli astronaut!

 

Min diagnos, ADD (Attention-Deficit Disorder), bromsade mig i att utveckla min kunskap i grundskolan. Det var inte lika uppmärksammat då som nu, och det dröjde ända tills jag var 21 år innan jag fick min diagnos. Nu är den en inspirationskälla för mig och jag känner mig bara mer motiverad och jag ska verkligen lyckas med mina mål, dem som jag ännu inte uppfyllt.

 

Ge aldrig upp, fortsätt kämpa och ni är varken dummare eller smartare än någon annan. Ni ligger bara olika till i er kunskapsutveckling, för kunskapen har ni redan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback